Παρασκευή 26 Απριλίου 2024  08:47:54

Μεγάλο πεδίο ανταγωνισμού τα απορρίμματα μεγαλοεπιχειρηματιών. Βαρδινογιάννης, Μυτιληναίος, Περιστέρης Κανελλόπουλοι, Παπαλεξόπουλοι, Ιωάννου κ.α. Κύριο

Γιατί διεκδικούν τη διαχείριση των απορριμμάτων, που βρίσκονται συχνά σε πρωτόγονη κατάσταση αξιοποίησης και ποιότητας περιβάλλοντος τσιμεντοβιομηχανίες, μεγάλες κατασκευαστικές και διυλιστήρια.

Οι διαγωνισμοί για τις νέες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων σε Φυλή (φωτ.) και Σχιστό, κόστους άνω των 760 εκατ. ευρώ, αλλά και στη Θεσσαλονίκη, ύψους της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ, αναμένονταν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην αγορά λόγω του μεγέθους τους.

Με τη συμμετοχή μεγάλων επιχειρηματιών και μεγάλων βιομηχανιών, όπως ο όμιλος τσιμέντων «Τιτάν» και οι όμιλοι ενέργειας Motor Oil και «Μυτιληναίος», ξεκίνησαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την ανάπτυξη νέων μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για έργα το κόστος των οποίων υπολογίζεται ότι θα προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ και αναμένεται να υλοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ.

Ο «Τιτάν» έχει συνάψει στρατηγική συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ενώ η Motor Oil συμμετέχει σε κοινοπραξία με τον όμιλο Αβαξ και την εταιρεία «Θαλής». Αντίστοιχα, ο όμιλος Μυτιληναίου συνεργάζεται με την εξειδικευμένη εταιρεία «Μεσόγειος».

Δεδομένη είναι και η συμμετοχή των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, καθώς εκτός από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τον όμιλο Αβαξ, συμμετοχή στους διαγωνισμούς έχουν δηλώσει τόσο η «Ηλέκτωρ» του ομίλου Ελλάκτωρ, που ειδικεύεται στη διαχείριση απορριμμάτων, όσο και η Intrakat, που φέρεται να έχει συμπράξει με τη Watt, εταιρεία που επίσης ειδικεύεται στον συγκεκριμένο τομέα, έχοντας ιδρυθεί από τον κ. Αθ. Κούτρη, πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της «Ηλέκτωρ».

Ωστόσο, η παρουσία ομίλων όπως «Τιτάν» και Motor Oil καταγράφεται ως σημαντική εξέλιξη, η οποία όμως οφείλεται σε διαφορετικούς λόγους κι εξυπηρετεί διαφορετικές επιδιώξεις. Συγκεκριμένα, ο όμιλος τσιμέντων έχει προχωρήσει σε στρατηγική συμμαχία με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση σε εναλλακτικά καύσιμα τα οποία χρησιμοποιεί ο «Τιτάν» για την παραγωγή τσιμέντου. Ουσιαστικά, εφόσον το κοινό σχήμα «Τιτάν»-ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση κάποιας ή κάποιων από τις σχεδιαζόμενες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων, ο «Τιτάν» θα αποτελέσει τον τελικό «αγοραστή» του παραγόμενου προϊόντος από την επεξεργασία που θα γίνεται. Με τον τρόπο αυτό, θα εξοικονομήσει φυσικές πρώτες ύλες, θα μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα εργοστάσιά του και θα διασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα των εγχώριων παραγωγικών του μονάδων.

Ήδη άλλωστε, ο «Τιτάν» χρησιμοποιεί τέτοια εναλλακτικά καύσιμα για τα εργοστάσιά του, καθώς η μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και των αποβλήτων αποτελεί μέρος της στρατηγικής του ομίλου. Πρόσφατα μάλιστα, η διοίκηση του ομίλου έθεσε ως στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 35% έως το 2030, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.

Στον αντίποδα, η Motor Oil επιδιώκει την ενεργότερη εμπλοκή της στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων, ως έναν τομέα που εντάσσεται σε έναν από τους τέσσερις πυλώνες μελλοντικής ανάπτυξής της. Ειδικότερα, ο όμιλος της Motor Oil μελετά την παραγωγή βιοκαυσίμων, ενώ δραστηριοποιείται στον τομέα της κυκλικής οικονομίας και αξιοποίησης αποβλήτων για παραγωγή ενέργειας. Ήδη, μέσω της θυγατρικής LPC, λειτουργεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο τεχνολογικά προηγμένα εργοστάσια επαναδιύλισης λιπαντικών στην Ευρώπη, ενώ έχουν αναπτυχθεί συγκεκριμένα πλάνα για τη δραστηριοποίηση στη συλλογή, επεξεργασία και αξιοποίηση αποβλήτων από διάφορες δραστηριότητες.

Οι διαγωνισμοί για τις νέες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων σε Φυλή και Σχιστό, κόστους άνω των 760 εκατ. ευρώ, αλλά και στη Θεσσαλονίκη, ύψους της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ, αναμένονταν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην αγορά λόγω του μεγέθους τους. Πάντως, εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα, ενδεχομένως και άνω της διετίας, έως ότου αναδειχθούν τα επικρατέστερα σχήματα. Μόνο η προεπιλογή για τις μονάδες της Αττικής θα χρειαστεί πάνω από δύο μήνες, ενώ θα ακολουθήσει μια πολύμηνη διαδικασία ανταγωνιστικού διαλόγου. Ουσιαστικά, τότε θα προσδιοριστούν κρίσιμες τεχνικές λεπτομέρειες, από τις προδιαγραφές κατασκευής και λειτουργίας μέχρι τον χρόνο αποπεράτωσης της κάθε μονάδας, ακόμη και ο τρόπος και χρόνος καταβολής των πληρωμών διαθεσιμότητας προς τον ιδιώτη. Μόνον όταν υπάρξει αποτέλεσμα για όλα τα παραπάνω, θα υποβληθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

Πολυμέσα

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok Decline