Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024  14:45:12

-Αναστάτωση σε 150.000 και πλέον ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων από τις προθέσεις της κυβέρνησης να αυξήσει την τιμή του πετρελαίου κίνησης μέχρι εξίσωσης προς τις τιμές της βενζίνης.

Δεκάδες οι διαμαρτυρίες από αυτοκινητιστές, επαγγελματίες του τουρισμού και των μεταφορών, από βενζινοπώλες αλλά και απλούς κατόχους πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.

Η παλιά εξαπάτηση όσων αγόρασαν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, επαναλαμβάνεται τώρα με την τιμή του πετρελαίου κίνησης. Ολοι ομιλούν για εξαπάτηση από το κράτος, το οποίο ενώ στήριξε και πρόβαλε την πολιτική της πετρελαιοκίνησης τώρα ανακαλύπτει νέα πηγή εσόδων και μεγάλων επιβαρύνσεων για τους πολίτες.

Υποστηρίζουν ότι το αναξιόπιστο κράτος κήρυξε τον πόλεμο στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Η κυβέρνηση στην αγωνιώδη προσπάθειά της να βρει δημοσιονομικά μέτρα 5,4 δισ. ευρώ ως το 2018, εξετάζει σοβαρά την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης με αυτόν που επιβάλλεται στη βενζίνη! Αλλες πληροφορίες ομιλούν για αύξηση της σημερινής τιμής κατά 20 ώς 30%.

Ο γενικός στόχος είναι να εισρεύσουν στα ταμεία του κράτους έσοδα 400 εκατ. ευρώ. Αιτία είναι η πίεση για μέτρα «εδώ και τώρα» και αφορμή σημείωμα στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα οποία έβαλαν κάτω τις φορολογικές επιβαρύνσεις που ισχύουν για την κατοχή και τη χρήση ΙΧ στην Ελλάδα σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι στη χώρα μας υπάρχουν ακόμη περιθώρια για αυξήσεις!

Στόχος του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου είναι να κλείσει μέσα σε οκτώ ημέρες τη διαπραγμάτευση, από τις 4 ως τις 12 Απριλίου, καθώς αμέσως μετά οι επικεφαλής του κουαρτέτου θα αναχωρήσουν από την Αθήνα για να μεταβούν σταδιακά στην Ουάσιγκτον όπου πραγματοποιείται η Εαρινή Σύνοδος του ΔΝΤ (15-17 Απριλίου). Ο επικεφαλής της Κομισιόν στην τρόικα Ντέκλαν Κοστέλο έχει ενημερώσει τον κ. Τσακαλώτο ότι μέτρα τουλάχιστον 3% του ΑΕΠ (5,4 δισ. ευρώ) - έναντι 4,5% του ΑΕΠ (8,1 δισ. ευρώ) που ζητεί το ΔΝΤ - είναι το «κατώφλι» ώστε να υπάρξει τεχνική συμφωνία (staff-level-agreement) την οποία θα μπορούσε να επικυρώσει το Eurogroup της 22ας Απριλίου.

Κόλαφος για 157.349 ιδιοκτήτες


Το μέτρο της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης με αυτόν της βενζίνης, πιθανότατα μέσω μεγάλης αύξησης στο ντίζελ και μιας ανεπαίσθητης μείωσης στην επιβάρυνση της βενζίνης, ουσιαστικά παγιδεύει τρεις στους πέντε ιδιοκτήτες καινούργιων αυτοκινήτων που κινούνται σήμερα στους δρόμους της χώρας. Αυτό συμβαίνει διότι μετά την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη από τον Νοέμβριο του 2011 το μερίδιο των καινούργιων ΙΧ με κινητήρες ντίζελ από το 4% που ήταν το 2010 εκτινάχθηκε στην περιοχή του 60% σήμερα (πωλήσεις 2015).

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, τα επιβατικά ΙΧ με κινητήρα ντίζελ που κυκλοφόρησαν από την 1 η Νοεμβρίου του 2011 ως το τέλος Φεβρουαρίου του 2016 είναι 157.349 (επί συνόλου 286.634 επιβατικών). Αυτούς τους ιδιοκτήτες έθεσαν στο «στόχαστρο» κυβέρνηση και τρόικα για να κλείσουν τις δημοσιονομικές τρύπες.

Το καθαρά εισπρακτικό και άδικο αυτό μέτρο (όπως κάθε έμμεσος φόρος) θα ντυθεί με περιβαλλοντικό μανδύα. Στη φαρέτρα επιχειρημάτων της κυβέρνησης είναι οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν πρόσφατα στη Γαλλία, οι οποίοι όμως αφορούν οχήματα άνω των 14 ετών (κυρίως ημιφορτηγά που κυκλοφορούν στις πόλεις) και όχι καινούργια.

Εξανεμίζεται η οικονομία καυσίμου


Η παγίδα στήνεται ως εξής. Τον Νοέμβριο του 2011 το κράτος «έσπρωξε» τους πολίτες στην επιλογή αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ τα οποία κοστίζουν μεν ακριβότερα από 2.000 ως 4.000 ευρώ σε σύγκριση με τα οχήματα που «φορούν» τους αντίστοιχους κινητήρες βενζίνης αλλά οι ιδιοκτήτες τους ελπίζουν ότι η διαφορά θα αποσβεστεί μέσα σε λίγα χρόνια λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης, της απουσίας τελών κυκλοφορίας (σε αρκετές περιπτώσεις) και του φθηνότερου καυσίμου. Κάπου εκεί παρεμβαίνει το κράτος και «σκοτώνει» αυτή την ελπίδα επιχειρώντας να ξηλώσει απροειδοποίητα τα περισσότερα πλεονεκτήματα των ντίζελ. Η αρχή έγινε με την επιβολή τελών κυκλοφορίας σε οχήματα με εκπομπές ρύπων πάνω από 90g/km - μέτρο που έπληξε πολλά φθηνά ντίζελ νέας τεχνολογίας - και η συνέχεια σχεδιάζεται με την πρόταση-«βόμβα» για την κατακόρυφη αύξηση του έμμεσου φόρου.

Προς το παρόν ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν νέες φορολογικές επιβαρύνσεις για τα αυτοκίνητα, τονίζοντας ότι το θέμα θα κλείσει μέσα στο 2016 και ότι η λύση που θα δοθεί θα είναι «πιο λογική, πιο ρεαλιστική και πιο ανταποδοτική για το Δημόσιο». Από την άλλη πλευρά όμως στο επίπεδο των διαπραγματεύσεων το θέμα βρίσκεται στα χέρια του κ. Τσακαλώτου ο οποίος εξετάζει ολόκληρο το παζλ των μέτρων και συζητεί με το κουαρτέτο το τελικό μείγμα. Φαίνεται όμως ότι μια ισχυρή αύξηση του ντίζελ στο 20 ως 30% να είναι βέβαιη.

-Η νέα αυστηρή εγκύκλιος της Τράπεζας της Ελλάδος.

Μάλλον σύντομα θ΄ακολουθήσει η απαγόρευση των συναλλαγών με το χαρτονόμισμα των 500 ευρώ, εκτός των Τραπεζών. Δηλαδή, στα καταστήματα και στο ελεύθερο εμπόριο, δεδομένου ότι με νέα εγκύκλιο η Τράπεζα της Ελλάδος επιμένει στην εφαρμογή του μέτρου -με δύο μόνο εξαιρέσεις- να κρατούνται στοιχεία ταυτό κρατούνται στοιχεία ταυτότητος για όποιον κάτοχο θέλει να τα σπάσει, με εξαίρεση δηλαδή όσων έχουν λογαριασμό στο όνομά τους ή είναι συνδικαιούχοι αλλά μόνο στην ίδια Τράπεζα και σε καμία άλλη. Με νέα της εγκύκλιο η Τράπεζα της Ελλάδος επιμένει στην εφαρμογή του μέτρου που είναι το πρώτο σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Πλανώνται πλάνην οικτράν όσοι νομίζουν ότι η Ελλάδα θα γίνει διεθνές πλυντήριο για ξέπλυμα μαύρου χρήματος». Αυτό τονίζουν πηγές της Τράπεζας της Ελλάδος μετά το σάλο που έχει προκληθεί για τα χαρτονομίσματα των 500 ευρώ και την καταγραφή όσων πηγαίνουν στις τράπεζες να τα «σπάσουν».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η εγκύκλιος της ΤτΕ αναφέρει ότι οι τράπεζες θα καταγράφουν τα στοιχεία μόνο όσων είναι άγνωστοι σ' αυτές. Αν δηλαδή κάποιος πάει στα γκισέ και να αλλάξει 500ευρα με μικρότερα χαρτονομίσματα κι έχει ήδη οποιοδήποτε λογαριασμό στην τράπεζα δεν έχει κανένα πρόβλημα και δεν χρειάζεται να καταγράφονται τα στοιχεία του. Αν, όμως, είναι κάποιος άγνωστος και πάει με χαρτονομίσματα των 500 ευρώ τότε η τράπεζα θα του κρατά τα στοιχεία διότι αυτό επιβάλλει η διεθνής νομοθεσία για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

Στις απαραίτητες διευκρινήσεις που δίνει η ΤτΕ τονίζεται ότι η κεντρική τράπεζα και ο διοικητής Γ. Στουρνάρας δίνουν ιδιαίτερα έμφαση στην καταπολέμηση οποιασδήποτε διακίνησης χαρτονομισμάτων ή άλλων μετρητών που προέρχονται ή μπορεί να κατευθυνθούν σε πάσης φύσεως παράνομες δραστηριότητες. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η Τράπεζα επανέλαβε οδηγίες που ήδη έχει δώσει στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και οι οποίες σε καμιά περίπτωση των δυσκολεύουν τους πελάτες οι οποίοι νόμιμα θέλουν να έχουν συναλλαγές με το πιστωτικό σύστημα. «Δεν μπορεί να γίνει η Ελλάδα ένα απέραντο πλυντήριο και μονοπάτι διέλευσης και νομιμοποίησης παράνομων χρημάτων», τονίζεται.

Οι νέες οδηγίες που δίνει η ΤτΕ ήταν απαραίτητες μετά το σάλο που προκλήθηκε από εγκύκλιο η οποία από πολλούς μεταφράστηκε διαφορετικά. Τις τελευταίες ημέρες πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν στις τράπεζες να αλλάξουν χαρτονομίσματα των 500 ευρώ και οι ταμίες ζητούσαν πλήρη στοιχεία για το που βρήκαν τα χρήματα αυτά. Μετά τις έντονες αντιδράσεις και τη λανθασμένη ερμηνεία της εγκυκλίου η ΤτΕ βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Ετσι, οποιοσδήποτε πολίτης έχει χαρτονομίσματα των 500 ευρώ και θέλει να τα «σπάσει» στην τράπεζα δεν είναι υποχρεωμένος να δώσει στοιχείο εφόσον έχει οποιονδήποτε λογαριασμό.

Όταν όμως είναι παντελώς άγνωστος πρέπει να δίνει τα στοιχεία του για να καταγράφονται καθώς εκφράζονται φόβοι ότι παράνομοι θα θελήσουν να νομιμοποιήσουν «μαύρο» χρήμα εκμεταλλευόμενοι την κατάσταση και μέσω του τραπεζικού συστήματος να «ξεπλύνουν» τα 500ευρα που απέκτησαν με παράνομους τρόπους.

-Κατά τ΄ άλλα δηλώνει ότι παραμένει κομμουνιστής και διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να μειωθούν οι συντάξεις και οι μισθοί των εργαζομένων.

Με συνέπεια εφαρμόζει στο παρασκήνιο και σταδιακά τις περικοπές και τις μειώσεις μισθών και συντάξεων σύμφωνα με το τρίτο μνημόνιο της κυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου, το οποίο και υπερψήφισε. Αλλα δηλώνει καθησυχαστικά και άλλα εφαρμόζει.

Απόδειξη ο πιο αντιεργατικός νόμος όλων των εποχών ειδικά για καθαρίστριες και γενικές βοηθητικές εργασίες. Δίμηνες συμβάσεις 5ωρης εργασίας, χωρίς δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων για Ελληνες και ξένους με πέπλο την καταπολέμηση της ανεργίας.

Συμβάσεις εργασίας χωρίς δικαιώματα, δίχως άδειες, δώρα Χριστουγέννων ή Πάσχα και λοιπά επιδόματα, όπως τα βαρέα και ανθυγιεινά, και με μισθούς ακόμα και 361 ευρώ τον μήνα, που κανένας ιδιώτης εργοδότης δεν θα τολμούσε να απαιτήσει ακόμα και στο χειρότερο σημείο της κρίσης, προωθούνται με τη βούλα της κυβέρνησης.

Με πρόσχημα την πάταξη της ανεργίας, υπογραμμίζει το Πρώτο Θέμα, οι εργασιακές σχέσεις δοκιμάζονται καθώς στον πρόσφατο νόμο για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου που επεξεργάστηκε, μεταξύ άλλων, το υπουργείο Εργασίας και προσωπικά ο κ. Γιώργος Κατρούγκαλος, αλλά και συναρμόδια υπουργεία, και ο οποίος ψηφίστηκε στις 21 Φεβρουαρίου, ορίζεται με αναδρομική ισχύ ότι στον τομέα του καθαρισμού κτιρίων του Δημοσίου αρχικά, και στη συνέχεια και σε αυτούς της σίτισης και της φύλαξης κρατικών κτιρίων, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2017 ανατρέπονται οι εργασιακές συνθήκες έτσι όπως τις γνωρίζαμε μέχρι στιγμής. Τα ίδια προκύπτουν και από απόφαση του υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού την προηγούμενη Τρίτη 22/3/2016, με την οποία ξεκαθαρίζεται ένα νέο, διαφορετικό και καθόλου ελκυστικό πλαίσιο εργασιακών σχέσεων, που όμως αυτή τη στιγμή προέρχεται από μια αριστερή κυβέρνηση.

Ειδικότερα, αίσθηση έχουν προκαλέσει στην εργατοϋπαλληλική κοινότητα της χώρας οι «ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου» που καλούνται εδώ και λίγες ημέρες να υπογράψουν μεμονωμένοι εργαζόμενοι. Σύμφωνα με σχετική σύμβαση που παρουσιάζει σήμερα το «ΘΕΜΑ» και αφορά στο υπουργείο Υγείας, και πιο συγκεκριμένα στο ΨΝΑ Δρομοκαΐτειο, εδώ και λίγο καιρό συνάπτονται ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου του ν. 4325/2015. Αφορούν, βάσει του εγγράφου, υπηρεσίες καθαριότητας του νοσοκομείου και των εξωνοσοκομειακών δομών του με αμοιβή που οι παλιοί συνδικαλιστές της Αριστεράς θα την έλεγαν «αμοιβή ντροπής». Ειδικότερα, ορίζεται ότι η εν λόγω σύμβαση έχει δίμηνη διάρκεια (από 1/11/2015 έως 31/12/2015), με πενθήμερη 5ωρη απασχόληση και αμοιβή που ανέρχεται στα 722,44 ευρώ το δίμηνο, ήτοι 361,22 ευρώ τον μήνα. Η πληρωμή αυτών των ανθρώπων θα καταβάλλεται σε δύο δόσεις. Ανάλογες συμβάσεις υπάρχουν και με 8ωρη απασχόληση, αν και, όπως μαθαίνουμε, στόχος της κυβέρνησης είναι μόλις το 20% των συμβάσεων αυτών να έχουν τέτοια μορφή.

Το ενδιαφέρον στοιχείο αυτών των συμβάσεων όμως, οι οποίες καταστρατηγούν τις συλλογικές συμβάσεις, άρα και τις διαπραγματεύσεις ως μεγαλύτερη υπαλληλική οντότητα, είναι οι επιμέρους όροι. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται ξεκάθαρα ότι ο εργαζόμενος με αυτή τη μορφή εργασιακής σχέσης δεν έχει δικαίωμα άλλης εργασίας παρά την εξωφρενικά χαμηλή αμοιβή του, δεν μπορεί να συνάπτει άλλου τέτοιου είδους συμβάσεις, ενώ ορίζεται ξεκάθαρα ότι «δεν δικαιούται δώρο Χριστουγέννων ή Πάσχα και επίδομα αδείας ή οποιοδήποτε άλλο επίδομα που τυχόν χορηγείται στους/στις εργαζόμενους/νες, δεδομένου ότι η παρούσα είναι σύμβαση έργου και όχι εργασίας».

Μάλιστα ακόμα κι αν υπάρξει για κάποιον λόγο ασθένεια ή κώλυμα, ο εργαζόμενος δεν έχει δικαίωμα ορισμού αντικαταστάτη του, ωστόσο όποιος τελικά τον αντικαταστήσει θα εκτελεί το έργο «για λογαριασμό και ευθύνη του συμβαλλομένου». Ακόμα δε και σε ένα θέμα που ως αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ είχε θίξει μετ' επιτάσεως, αυτό των καταγγελιών συμβάσεων, βλέπουμε ότι στο Δρομοκαΐτειο ξεκαθαρίζεται ρητά και κατηγορηματικά ότι «καταγγελία της σύμβασης από την Αναθέτουσα Αρχή χωρίς άλλη ειδοποίηση γίνεται σε περίπτωση που ο εργαζόμενος δεν τηρεί έστω και έναν από τους όρους της σύμβασης, ενώ και το νοσοκομείο διατηρεί το δικαίωμα ορισμού ειδικής επιτροπής παρακολούθησης του προσφερόμενου έργου και πιστοποίησης της καλής του εκτέλεσης».

Σύμφωνα με καταγγελίες που έχουμε στη διάθεσή μας, τέτοιου είδους συμβάσεις, με τις οποίες ουσιαστικά οι εργαζόμενοι υποαπασχολούνται χωρίς να έχουν δικαιώματα, έρχονται να «χτυπήσουν» την αγορά των ιδιωτικών εταιρειών σίτισης, φύλαξης και καθαριότητας, που παρά τις δυσχέρειες και τις συχνές παρανομίες των εργοδοτών απασχολούν εργαζομένους με 14 μισθούς, πλήρη ασφάλιση και δικαιώματα, καθώς και με επιδόματα και δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα, αλλά και καλοκαιρινές άδειες. Αντί επίσης η κυβέρνηση να οριοθετήσει αυτή την ανεξέλεγκτη όντως αγορά και να θέσει όρους, επιχειρεί να τη διαλύσει, προτείνοντας ανάλογες ή ακόμα χειρότερες εργασιακές συνθήκες και αμοιβές, με απώλειες δικαιωμάτων και επιδομάτων.

Θα επεκταθούν σε όλο το κράτος

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι τέτοιου είδους ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου έχουν ξεκινήσει να συνάπτονται με ένταση στις υγειονομικές μονάδες και στα νοσοκομεία της χώρας, ενώ πληροφορίες μιλάνε για επέκταση και στο υπόλοιπο κράτος. Με την επιχειρηματολογία ότι τέτοιου είδους σχέσεις εργασίας εξασφαλίζουν μικρότερο κόστος για το Δημόσιο, δεν αποσαφηνίζονται πλήρως τα κριτήρια πρόσληψης τόσων ανθρώπων, με αποτέλεσμα παράγοντες της αγοράς να μιλούν ακόμα και για δημιουργία στρατού προσληφθέντων με σχέσεις εξάρτησης με το Δημόσιο. Μάλιστα η εγκύκλιος της προηγούμενης Τρίτης που απέστειλε στα νοσοκομεία της χώρας ο υπουργός Υγείας αφήνει χαραμάδες ως προς τις διαδικασίες επιλογής αυτών των ανθρώπων, προκαλώντας ερωτήματα αντί να δίνει απαντήσεις στο υπάρχον εργασιακό καθεστώς. Επιπλέον, η νέα διάταξη δημιουργεί τον κίνδυνο ανάδειξης μιας νέας γενιάς συμβασιούχων ορισμένου χρόνου, με ανανεώσεις διαρκείας και ελπίδα μονιμοποίησης σε καθεστώς ομηρίας. Κύκλοι της ΓΣΕΕ κάνουν λόγο για «διατάραξη της εργασιακής πραγματικότητας» και «δούρειο ίππο» που θα οδηγήσει σε κατάρρευση την εργασιακή πραγματικότητα της χώρας, αν και ακόμα δεν έχει υπάρξει επίσημη τοποθέτηση.

Και ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχουν σαφώς κρίσιμα προβλήματα στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες καθαριότητας, φύλαξης ή σίτισης στο Δημόσιο, το ότι προωθούνται ακόμα χειρότερες λύσεις για εργαζομένους που αυτή τη στιγμή έστω και με παραβιάσεις έχουν έναν καλύτερο μισθό (για την ακρίβεια 14 μισθούς τον χρόνο και όχι 12 όπως προωθείται), ασφαλιστική κάλυψη και επιδόματα ή δώρα δημιουργεί προβληματισμό. Αν δηλαδή το Δημόσιο πρότεινε καλύτερες αμοιβές, εργασίας, έστω με πλήρεις συμβάσεις, επιδόματα και δώρα, κανένας δεν θα ασκούσε κριτική. Σύμφωνα όμως με πληροφορίες μας, αυτό που η κυβέρνηση προώθησε είναι η δημιουργία ενός μητρώου εργαζομένων σε αυτούς τους τρεις κλάδους, και ιδιαίτερα στην καθαριότητα των νοσοκομείων, όπου από αυτή την πηγή θα αντλούνται εργαζόμενοι για να υπογράφουν τις συμβάσεις αυτές με το Δημόσιο κατά μόνας και δίχως συλλογικότητα.

Εκθέτουν το Δημόσιο

O κ. Δημήτρης Καραγεωργόπουλος, απερχόμενος γραμματέας Τύπου της ΓΣΕΕ και μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ) που έχει παρακολουθήσει στενά το θέμα, σχολιάζοντας λέει ότι «πρόκειται για ερμαφρόδιτες συμβάσεις που προβλέπονται με εγκύκλιο του υπουργείου Υγείας για τα δημόσια νοσοκομεία. Σκοπός τους είναι να απαλλαγεί το Δημόσιο από τους μεσάζοντες εργολάβους που εκμεταλλεύονται τις καθαρίστριες, αφήνοντάς τες απλήρωτες, χωρίς ασφάλιση και με αμοιβή μερικής απασχόλησης ενώ υποχρεώνονται να δουλεύουν περισσότερες ώρες. Ωστόσο πρόκειται για μια παράδοξη σχέση εργασίας που εκθέτει το Δημόσιο. Συγκεκριμένα, πρόκειται για σύμβαση έργου, αλλά ο απασχολούμενος ασφαλίζεται στο ΙΚΑ αντί στον ΟΑΕΕ. Από την άλλη πλευρά, ξεκαθαρίζεται ότι δεν υποκρύπτεται εξαρτημένη εργασία ώστε να διεκδικήσει ο απασχολούμενος επιπλέον δικαιώματα.

Προβλέπεται ότι θα αμείβεται βάσει του ενιαίου μισθολογίου του Δημοσίου και όχι βάσει κλαδικής σύμβασης ή της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας όπως θα έπρεπε. Ωστόσο ο απασχολούμενος δεν θα μπορεί να εισπράττει περισσότερα από όσα έπαιρνε στον εργολάβο. Το ύψος του μισθού αντιστοιχεί στις ώρες μερικής απασχόλησης των υπαλλήλων καθαριότητας, π.χ. 4 ώρες την ημέρα». Στο σημείο αυτό που θίγει ο κ. Καραγεωργόπουλος εντοπίζεται και το πρόβλημα. Εργαζόμενοι που έστω και με πολλά προβλήματα ως προς την εργοδοσία είχαν 8ωρη εργασία και δικαιώματα, τώρα με νόμο του ΣΥΡΙΖΑ θα συνάπτουν συμβάσεις που προβλέπουν χαμηλότερες αμοιβές και κανένα δικαίωμα μόνο και μόνο για να εξυπηρετηθεί ο δήθεν αγώνας της κυβέρνησης κατά των ιδιωτικών εταιρειών καθαρισμών και αργότερα σίτισης και φύλαξης.

Βέβαια, όπως αποδείξαμε την προηγούμενη εβδομάδα, υπουργοί και κυβερνητικοί παράγοντες αντί να περιχαρακώνουν τους τομείς τους με διάφανους διαγωνισμούς και αυστηρή τυποποίηση, εξακολουθούν και υπογράφουν απευθείας αναθέσεις με τις εταιρείες που καταγγέλλουν. Και τώρα, αντί να στεγανοποιήσουν τους διαγωνισμούς και να πιέσουν τις ιδιωτικές εταιρείες να γίνουν σύννομες ώστε να τηρούν όλα τα δικαιώματα των εργαζομένων, επιλέγουν τον δρόμο του λαϊκισμού και της ομηρίας χιλιάδων ανθρώπων με συμβάσεις που προκαλούν ερωτηματικά. Παράλληλα, με την απόφαση αυτή δημιουργείται άλλο ένα μείζον θέμα ως προς τη ροή των εισφορών στο ΙΚΑ και τους πόρους που χάνονται από τα ασφαλιστικά ταμεία. Κι αυτό διότι οι εν λόγω συμβάσεις δεν θα αφορούν μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες εργαζομένους αλλά θα επεκταθούν και θα γίνουν θεσμός.

Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι βάσει συμβάσεων που έχουν ήδη υπογραφεί και τις οποίες έχουμε στη διάθεσή μας, ένα πρόγραμμα το οποίο υποτίθεται έχει χαρακτήρα τόνωσης της απασχόλησης Ελλήνων πολιτών εξαιτίας της υψηλής ανεργίας έχει επεκταθεί και σε αλλοδαπούς. Πιο συγκεκριμένα, έχουμε στα χέρια μας συμβάσεις Αλβανών υπηκόων, ενώ ρητά ορίζεται στην υπ. αριθμ. Γ.Π.Οικ. 22273 απόφαση του υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού, με ημερομηνία 22 Μαρτίου 2016, ότι «οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες εάν είναι αλλοδαποί θα υποβάλουν αίτηση με αντίγραφο της νόμιμης άδειας διαμονής που τους παρέχει δυνατότητα πρόσβασης στην αγορά εργασίας».

Θα επιλέγονται μέσω Δ.Σ. νοσοκομείων

Στο ίδιο έγγραφο-ντιρεκτίβα του νέου πλαισίου εργασίας στο Δημόσιο περιγράφονται πλήρως οι όροι που κάποιος μπορεί να ακολουθήσει ώστε να υπογράψει τέτοιου είδους συμβάσεις. Αναφέρεται δηλαδή ότι «μετά τη δημοσίευση του ν. 4368/2016 (Α'21) και σύμφωνα με το άρθρο 97 αυτού, παρέχεται η δυνατότητα να συνάπτονται ατομικές συμβάσεις μίσθωσης έργου μέχρι τις 31/12/2017 με ιδιώτες που απασχολούνται ή απασχολούνταν στον καθαρισμό».

Προστίθεται δε ότι «στη διαδικασία συμμετέχουν ιδιώτες με εμπειρία σε τέτοιες δράσεις», ενώ η επιλογή τους θα γίνεται με αποφάσεις των Δ.Σ. των νοσοκομειακών μονάδων και «σύμφωνα με αντικειμενικά κριτήρια». Ποια είναι αυτά; Η προϋπηρεσία, ο τρόπος απόλυσης από την προηγούμενη εργασία και το διάστημα ανεργίας. Το ενδιαφέρον, πάντως, είναι ότι για χιλιάδες εργαζομένους θα αποφασίζουν τα Δ.Σ. των νοσοκομείων και όχι ο ΑΣΕΠ, ο οποίος για μια κρίσιμη μερίδα εργασιακού πληθυσμού παρακάμπτεται. Λογικό λοιπόν είναι να υπάρχουν φωνές καταγγελίας που μιλάνε για χτίσιμο νέων πελατειακών σχέσεων επάνω στον εργασιακό πόνο και σε συνθήκες αμφισβητούμενες.

Μεγάλες μισθολογικές απώλειες

Το τελευταίο μάλιστα το λέμε καθώς πηγές από τη ΓΣΕΕ επισημαίνουν ότι οι εν λόγω συμβάσεις οδηγούν ούτε λίγο ούτε πολύ σε συνθήκες υποτέλειας, όπως υπογραμμίζεται, τους εργαζομένους οι οποίοι εκτός των άλλων έχουν απώλειες εισοδήματος από τα χρήματα που θα λάμβαναν ως εργαζόμενοι με 14 μισθούς. Το παράδειγμα που ακολουθεί δείχνει ότι με τις νέες αυτές συμβάσεις οι απώλειες κατ' έτος για έναν εργαζόμενο είναι περίπου της τάξης των 3,5 μισθών. Εάν λοιπόν ένας εργαζόμενος απασχολούνταν σε συνεργείο-εταιρεία καθαρισμού το οποίο εφαρμόζει την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας με 5ωρη και πενθήμερη απασχόληση, δηλαδή 25 ώρες εβδομαδιαίως, και λάμβανε μεικτό ημερομίσθιο 27,49 ευρώ έχοντας και προϋπηρεσία 3-6 έτη, οι καθαρές αποδοχές του θα ήταν 20,617 ευρώ. Αν αφαιρέσουμε τις εισφορές, το καθαρό ποσό φτάνει τα 17,421 ευρώ καθαρό ημερομίσθιο. Το ετήσιο λοιπόν εισόδημα ενός εργάτη της καθαριότητας από μια τέτοια δραστηριότητα με 260 ημέρες εργασίας και δίχως νυχτερινή απασχόληση ή εργασία σε ημέρες αργίας αγγίζει τα 5.285,26 ευρώ ετησίως με συνυπολογισμό των επιδομάτων.

Βάσει του εγγράφου της ατομικής σύμβασης μίσθωσης έργου που παρουσιάζουμε σήμερα από το ΨΝΑ Δρομοκαΐτειο, οι υπολογισμοί δείχνουν ότι τα έσοδα ενός εργαζομένου καθαριότητας λόγω απωλειών των επιδομάτων και των άλλων παροχών που ο νόμος προβλέπει θα είναι 4.334,64 ευρώ καθαρά. Αρα υπάρχει ετήσια απώλεια εισοδήματος 950,62 ευρώ κατ' έτος, ήτοι δύο μισθοί περίπου για την 5ωρη απασχόληση. Στο επίπεδο τώρα της 8ωρης εργασίας, η απώλεια προσδιορίζεται σε 1.759,83 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή 3,5 μισθοί. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι βάσει του υπ' αριθμ. Γ.Π. Οικ. 22273/23-3-2016 εγγράφου του υπουργού Υγείας οι εργαζόμενοι που θα υπογράφουν αυτές τις συμβάσεις θα ασφαλίζονται στο ΙΚΑ ΕΤΑΜ, ενώ βάσει διάταξης που θεσπίστηκε το 1985 (Α.Υ.Κ.Α. 21/21/Ν.306/17-10-1984 (ΦΕΚ 782/84 Τ.Β. ΕΓΚ. 6/85), σε συνδυασμό με μια σειρά άλλων εγκυκλίων του ΙΚΑ, οι καθαρίστριες που απασχολούνται από 5 ώρες την ημέρα ή από 30 ώρες την εβδομάδα και πάνω θα ασφαλίζονται κατά τον κανονισμό των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Το εν λόγω επίδομα ανέρχεται σήμερα σε συνολικό ποσοστό 45,66%, επιμεριζόμενο σε 18,95% για τον εργαζόμενο και 26,71% για τον εργοδότη.

Οπότε με τον νέο νόμο του ΣΥΡΙΖΑ και τον υπολογισμό των κρατήσεων στους συμβασιούχους μίσθωσης έργου που προωθήθηκε υπάρχει μείωση εσόδων και προς το ΙΚΑ, αλλά και απώλεια των βαρέων και ανθυγιεινών των εργαζομένων. Επίσης, δεν προβλέπεται τίποτα για τις προσαυξήσεις που υπάρχουν σε ό,τι αφορά την εργασία τις Κυριακές, τις αργίες ή τα νυχτερινά.

Επιδόματα αντί για συντάξεις σε αναπήρους

Ψίχουλα για όσους ασφαλισμένους δεν μπορούν να εργαστούν ύστερα από 15 χρόνια δουλειάς
Μαχαίρι ακόμα και στις αναπηρικές συντάξεις βάζει το νέο Ασφαλιστικό. Η μείωση σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», θα είναι της τάξης του 25%. Δηλαδή αν κάποιος ατυχής μείνει ανάπηρος ύστερα από 15 χρόνια δουλειάς θα λάβει επίδομα αντί σύνταξης. Η μείωση θα γίνεται – όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο – με τους παρακάτω τρόπους:

1. Με το νέο ενιαίο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων με βάση ολόκληρο τον ασφαλιστικό βίο και τα νέα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης, όπως επιβάλει το προωθούμενο σχέδιο. Για παράδειγμα, ασφαλισμένος στον ΟΑΕΕ με 67% αναπηρία, ο οποίος σήμερα λαμβάνει ολόκληρη την αναπηρική σύνταξη, με το νέο σχέδιο θα λαμβάνει τα τρία τέταρτα της σύνταξης. Το ίδιο θα ισχύει και για παλιό ασφαλισμένο του ΙΚΑ με 20ετία.

2. Με ποσοστό αναπηρίας από 50% έως 67% ο ασφαλισμένος θα λαμβάνει μόνο το 50% της εθνικής σύνταξης, ενώ με ποσοστό αναπηρίας από 67% έως 79% θα λαμβάνει το 75% της εθνικής σύνταξης! Δηλαδή, αν κάποιος ατυχής μείνει ανάπηρος ύστερα από 15χρόνια δουλειάς, θα λάβει επίδομα αντί για σύνταξη.

Ναι, βέβαια ακόμα οι έρευνες για πετρέλαιο στις θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου και του Πατραϊκού είναι στα πρώτα στάδια. Υπάρχουν κοιτάσματα, αλλά φαίνεται ότι δεν είναι τεράστια, όπως και εκείνα της Κύπρου άλλωστε.

Θα εξαιρεθούν μόνο τα επιχειρηματικά δάνεια. Με μεγάλα ποσά στις Τράπεζες από οφειλές δεκαετιών. Παγωμένα, χαμένα χρήματα για τις Τράπεζες, τις Εφορίες και τα Ταμεία.

Σε νέα ύψη η νέα έκτακτη εισφορά και ο ΕΝΦΙΑ, που δεν μειώνεται σε τίποτα. Αντίβαρο δικαιολογίας ότι δεν μειώνονται οι κύριες συντάξεις. Καμμία δέσμευση για τις επικουρικές. Μάλλον αυξάνονται κοντά στη μία μονάδα οι ασφαλιστικές εισφορές μόνο για τους εργαζόμενους όχι για τους εργοδότες.

Η πτώτη συνεχίζεται σε όλες τις κατηγορίες, στην Αττική και στην Περιφέρεια. Πως έκλεισε το 2015. Σε ποιες περιοχές καταγράφεται μεγάλη πτώση.

-Εκατομμύρια φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμες οφειλές τόσο προς τις τράπεζες όσο και προς την Εφορία, τους Δήμους ή και τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν το σύνολο των οφειλών τους στις ευνοϊκές ρυθμίσεις του ν. 3869/2010, πιο γνωστού ως «νόμου Κατσέλη». Αναλυτικά όλη η εγκύκλιος.

Συγκεκριμένα οι οφειλέτες αυτοί που βρίσκονται σε κατάσταση αδυναμίας γνωρίζουν μια μικρή ανακούφιση.

Μπορούν δηλαδή να υπαγάγουν στο νόμο αυτό και τα χρέη τους προς τον δημόσιο τομέα και να επιτύχουν μερική ή ολική διαγραφή τους καθώς και εξόφληση του εναπομένοντος υπολοίπου σε χρονική περίοδο τριών ετών, εφόσον αποδείξουν στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο ότι λόγω ανεπάρκειας εισοδημάτων και έλλειψης ρευστότητας αδυνατούν να πληρώσουν όλες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους. Στην περίπτωση αυτή αποκτούν το δικαίωμα προστασίας από όλα τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης που μπορούν να λάβουν σε βάρος της περιουσίας και των πενιχρών εισοδημάτων τους το Δημόσιο, οι Ο.Τ.Α. και τα ασφαλιστικά ταμεία, ακόμη δε και να γλιτώσουν από κατασχέσεις και πλειστηριασμούς τα ακίνητα που χρησιμοποιούν ως κύριες κατοικίες.

Τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις διαδικασίες και τις συνέπειες υπαγωγής των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α. και τα ασφαλιστικά ταμεία στον «νόμο Κατσέλη» περιγράφει αναλυτικά εγκύκλιος που εξέδωσε και απέστειλε πρόσφατα σε όλες τις Δ.Ο.Υ. και τα Τελωνεία ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλής. Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα διευκρινίζονται στην εγκύκλιο του κ. Πιτσιλή:

1) Για να ρυθμιστούν με τις ευνοϊκές διατάξεις του ν. 3869/2010 ή «νόμου Κατσέλη» ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α. και τα ασφαλιστικά ταμεία θα πρέπει:

α) Ο ενδιαφερόμενος οφειλέτης (ο αιτών) να είναι φυσικό πρόσωπο, χωρίς πτωχευτική ικανότητα. Δηλαδή τη στιγμή της υποβολής της αίτησης ο οφειλέτης δεν θα πρέπει να έχει την ιδιότητα του εμπόρου. Δεν θεωρείται ότι έχουν εμπορική ιδιότητα και άρα μπορούν να υπαχθούν όσοι οφειλέτες είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, δηλαδή γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί, συμβολαιογράφοι, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, εκπαιδευτές κ.λπ. και δεν ασκούν εμπορική-επιχειρηματική δραστηριότητα. Επίσης μπορούν να υπαχθούν και όσοι ασκούν «μικρεμπορία» με την έννοια ότι, αν και διενεργούν εμπορικές πράξεις, από τις οποίες αποκομίζουν κέρδος, αυτό αποτελεί περισσότερο αμοιβή της προσωπικής εργασίας τους και όχι αποτέλεσμα κερδοσκοπικών συνδυασμών βάσει επενδυμένου κεφαλαίου και ανάληψης κινδύνου (ενδεικτικά μικροπωλητές, μικροτεχνίτες κ.λπ.).

β) Ο αιτών να έχει «μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων χρηματικών οφειλών». Η προϋπόθεση αυτή θεωρείται ότι συντρέχει όχι μόνο στις περιπτώσεις που έχει παύσει η εξυπηρέτηση κάθε χρέους από τον οφειλέτη, αλλά και σε περιπτώσεις που ο οφειλέτης εξακολουθεί μεν να εκπληρώνει κάποιες χρηματικές υποχρεώσεις του, προκύπτει όμως αδυναμία πληρωμής για ουσιώδες τμήμα των χρεών του. Επομένως, η εξυπηρέτηση κάποιων οφειλών δεν αρκεί για να άρει τη γενικότητα της «αδυναμίας πληρωμών». Επίσης, η αδυναμία πληρωμής προϋποθέτει έλλειψη ρευστότητας, όχι απαραίτητα έλλειψη περιουσιακών στοιχείων.

γ) Οι οφειλές του αιτούντος προς φορείς του δημόσιου τομέα (οφειλές βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση κατά τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, τον Κ.Ε.Δ.Ε. και τον Τελωνειακό Κώδικα, οφειλές προς Ο.Τ.Α., ασφαλιστικές εισφορές προς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης) να μην αποτελούν το σύνολο των χρεών του και να υποβάλλονται σε ρύθμιση κατά τις διατάξεις του ν. 3869/2010 από κοινού με τις οφειλές του προς ιδιώτες πιστωτές.

2) Στη διαδικασία συλλογικής διευθέτησης οφειλών του ν. 3869/2010 ή «νόμου Κατσέλη» δεν επιτρέπεται να ενταχθούν οφειλές που:
- δημιουργήθηκαν από αδίκημα που τελέσθηκε από τον οφειλέτη με δόλο ή βαρεία αμέλεια,
- συνίστανται σε διοικητικά πρόστιμα ή χρηματικές ποινές
- αφορούν στην υποχρέωση διατροφής συζύγου ή ανήλικου τέκνου.

3) Παρέχεται στον οφειλέτη η δυνατότητα να εντάξει στην αίτησή του οφειλές που έχουν γεννηθεί τουλάχιστον ένα έτος πριν από την κατάθεση της αίτησης και βεβαιώνονται στη Φορολογική Διοίκηση μετά από παραίτηση από την άσκηση του δικαιώματος ή και του δικογράφου οποιουδήποτε ενδίκου βοηθήματος ή μέσου ενώπιον αρμοδίου δικαστηρίου ή προσφυγής ενώπιον διοικητικής αρχής μέχρι την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης του ν. 3869/2010 ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου, εφόσον οι υποθέσεις εκκρεμούν ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων και διοικητικών αρχών και δεν έχουν ακόμη συζητηθεί.

4) Ο οφειλέτης μπορεί να εντάξει στην αίτησή του ακόμη και βεβαιωμένες οφειλές του στη Φορολογική Διοίκηση οι οποίες κατά το χρόνο κατάθεσης της αίτησης είναι ήδη ενταγμένες σε ισχύουσα ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, κατά τις κείμενες διατάξεις (π.χ. στην «πάγια ρύθμιση» των 12 μηνιαίων δόσεων κ.λπ.), ή οφειλές που τελούν σε αναστολή διοικητική, δικαστική ή εκ του νόμου.

5) Για περιπτώσεις οφειλών μέχρι του ποσού των 20.000 ευρώ και υπό τις προϋποθέσεις ότι ο οφειλέτης έχει μηδενικά εισοδήματα, δεν διαθέτει ακίνητη περιουσία και τα λοιπά περιουσιακά στοιχεία και οι καταθέσεις του στις τράπεζες δεν υπερβαίνουν σε αξία το ποσό των 1.000 ευρώ, προβλέπεται ταχεία διαδικασία διευθέτησης οφειλών. Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής, ο Ειρηνοδίκης δύναται, κατόπιν σχετικού αιτήματος του οφειλέτη και εφόσον οι πιστωτές δεν αμφισβητούν τη συνδρομή των παραπάνω προϋποθέσεων, να διατάξει την προσωρινή απαλλαγή του οφειλέτη από τα χρέη του και εν συνεχεία μετά την πάροδο 18 μηνών την πλήρη διαγραφή των οφειλών του.

6) Η αίτηση του οφειλέτη θα πρέπει να περιλαμβάνει:

α) περιγραφή της περιουσιακής κατάστασης του αιτούντος και της συζύγου του και των πάσης φύσεως εισοδημάτων τους,
β) κατάσταση των πιστωτών του αιτούντος και των οφειλών του, όχι μόνο αυτών που ζητά να ρυθμίσει αλλά και των τυχόν εξαιρουμένων καθώς και των δυνητικά υπαγομένων, τις οποίες ο αιτών τυχόν επέλεξε να μην εντάξει στη διαδικασία του ν. 3869/2010.
γ) αναφορά σε τυχόν μεταβίβαση από τον οφειλέτη εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων κατά την τελευταία τριετία πριν από την κατάθεση της αίτησης.
δ) το σχέδιο διευθέτησης των οφειλών του αιτούντος, το οποίο πρέπει να «λαμβάνει υπόψη με εύλογο τρόπο και συσχέτιση τα συμφέροντα των πιστωτών, την περιουσία, τα εισοδήματα και τις δαπάνες διαβίωσης του ιδίου του οφειλέτη και της οικογενείας του και την προστασία της κύριας κατοικίας του». Το σχέδιο αυτό μπορεί να έχει δύο σκέλη ή να είναι ενιαίο. Στην πρώτη περίπτωση υποβάλλονται από τον αιτούντα δύο διαφορετικού περιεχομένου προτάσεις ρύθμισης οφειλών, η μία ως πρόταση προς τους πιστωτές για συμβιβασμό και η άλλη ως πρόταση δικαστικής ρύθμισης οφειλών, σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμβιβασμός. Στη δεύτερη περίπτωση η πρόταση είναι ενιαία και υποβάλλεται με αίτημα δικαστικού συμβιβασμού και, σε περίπτωση αποτυχίας του, με αίτημα δικαστικής ρύθμισης. Σε περίπτωση δικαστικής ρύθμισης των οφειλών, το σχέδιο δεν είναι δεσμευτικό για το δικαστή, ο οποίος μπορεί να ορίσει μικρότερες ή μεγαλύτερες μηνιαίες καταβολές από τις προτεινόμενες, σύμφωνα με τα κριτήρια που θέτει ο νόμος. Σχέδιο διευέτησης οφειλών δεν υποβάλλεται σε περίπτωση υπαγωγής στη διαδικασία ταχείας διευθέτησης οφειλών μέχρι 20.000 ευρώ
ε) τα αιτήματα που υποβάλλονται από τον οφειλέτη ενώπιον του δικαστηρίου, όπως:
ι) αίτημα για συμβιβασμό με τους πιστωτές, που θα επικυρωθεί από το δικαστήριο, σε περίπτωση δε αποτυχίας του συμβιβασμού,
ιι) αίτημα για δικαστική ρύθμιση των οφειλών του αιτούντος,
ιιι) αίτημα για εξαίρεση του ακινήτου του οφειλέτη που χρησιμεύει ως κύρια κατοικία του από την εκποίηση της περιουσίας του, η οποία θα διαταχθεί από το δικαστήριο προς ικανοποίηση των πιστωτών, παράλληλα με τη δικαστική ρύθμιση των απαιτήσεών τους,

ιν) αίτημα για προσωρινή ρύθμιση της κατάστασης έως τη συζήτηση της κύριας αίτησης, δηλαδή των προηγούμενων δύο αιτημάτων, με την έκδοση προσωρινής διαταγής.

7) Η αίτηση πρέπει να συνοδεύεται από έγγραφα που αφορούν την περιουσία και τα εισοδήματα του οφειλέτη και της συζύγου του, τους πιστωτές του και τις απαιτήσεις τους καθώς και από έγγραφη υπεύθυνη δήλωσή του όσον αφορά την ορθότητα του περιεχομένου της αίτησης. Όσον αφορά ειδικά τις βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση οφειλές του αιτούντος, η αίτηση πρέπει να συνοδεύεται από σχετική αναλυτική κατάσταση οφειλών, που χορηγείται από τη Φορολογική Διοίκηση στον οφειλέτη.

8) Η αίτηση πρέπει να υποβληθεί στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο, το οποίο εξετάζει την επάρκεια και την ορθότητά της και εφόσον δεν διαπιστώσει ελλείψεις την εισάγει προς συζήτηση προσδιορίζοντας την ημερομηνία επικύρωσης του προδικαστικού συμβιβασμού ή της συζήτησης για έκδοση προσωρινής διαταγής και την ημερομηνία συζήτησης της κύριας αίτησης.

Εάν οι πιστωτές συναινέσουν στο σχέδιο ρύθμισης των οφειλών που ο οφειλέτης προτείνει στην αίτηση του, επέρχεται προδικαστικός συμβιβασμός που επικυρώνεται δικαστικά.


Εάν δεν επιτευχθεί προδικαστικός συμβιβασμός και επικύρωση αυτού, ο Ειρηνοδίκης εκδίδει προσωρινή διαταγή, με περιεχόμενο την αναστολή καταδιωκτικών μέτρων κατά του οφειλέτη, τη διατήρηση της πραγματικής και νομικής κατάστασης της περιουσίας του οφειλέτη καθώς επίσης και τον καθορισμό ποσού των μηνιαίων καταβολών/δόσεων που υποχρεούται ο οφειλέτης να καταβάλλει στους πιστωτές του μέχρι τη συζήτηση της κύριας αίτησης.


Εάν δεν εκδοθεί προσωρινή διαταγή, ο οφειλέτης μπορεί να ζητήσει, κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, την αναστολή της εκτελεστικής διαδικασίας (αναστολή καταδιωκτικών μέτρων).

9) Παρέχεται η δυνατότητα σε πιστωτές και οφειλέτη να διευθετήσουν συμβιβαστικά τις οφειλές και να έρθουν σε συμφωνία χωρίς δικαστική ρύθμιση, οποτεδήποτε στο χρονικό διάστημα από την έναρξη της διαδικασίας έως και τη συζήτηση της κύριας αίτησης. Στην περίπτωση αυτή η συμφωνία εισάγεται στο δικαστήριο προς επικύρωση.

10) Εάν δεν επιτευχθεί συμβιβασμός, ο Ειρηνοδίκης, κατά τη συζήτηση της αίτησης, αποφασίζει για τον τρόπο διευθέτησης των οφειλών του αιτούντος ή απορρίπτει την αίτηση. Στη δικαστική απόφαση ορίζεται το ύψος των μηνιαίων δόσεων και, εφόσον υπάρχει ρευστοποιήσιμη περιουσία, ορίζεται εκκαθαριστής με έργο τη διαχείριση της περιουσίας του οφειλέτη και την πρόσφορη εκποίησή της, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι πιστωτές.

11) Με την οριστική δικαστική απόφαση που κάνει δεκτή, εν όλω ή εν μέρει, την κύρια αίτηση του οφειλέτη, διατάσσεται η καταβολή στους πιστωτές, για χρονικό διάστημα τριών ετών, μηνιαίων δόσεων, για τον προσδιορισμό του ύψους των οποίων λαμβάνεται υπόψη από τον Ειρηνοδίκη η ανάγκη κάλυψης των ευλόγων δαπανών διαβίωσης του οφειλέτη και των προστατευόμενων μελών της οικογένειάς του. Οι εν λόγω καταβολές γίνονται συμμέτρως προς τους πιστωτές, δηλαδή σε κάθε δόση η οφειλή προς κάθε πιστωτή μετέχει κατά το ποσοστό συμμετοχής της στο σύνολο των οφειλών.

Στο συνολικό χρονικό διάστημα των τριών ετών συνυπολογίζονται και οι καταβολές που έχουν γίνει από τον οφειλέτη από την κατάθεση της αίτησης έως την έκδοση της οριστικής απόφασης.

12) Επίσης με την οριστική δικαστική απόφαση:

- Ορίζεται εκκαθαριστής και καθορίζονται τα καθήκοντα αυτού ως προς τη διαχείριση ή/και εκποίηση της περιουσίας του οφειλέτη.

- Διατάσσεται η εκποίηση ή εκμετάλλευση περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη για την ικανοποίηση των πιστωτών. Σε περίπτωση διαταγής εκποίησης, ορίζεται και ο τρόπος της εκποίησης.

- Εξαιρείται από την εκποίηση η κύρια κατοικία του οφειλέτη και διατάσσεται η καταβολή δόσεων για χρονικό διάστημα έως είκοσι ετών, ή κατ' εξαίρεση, έως τριάντα πέντε ετών, για την προστασία αυτής.

13) Σε περίπτωση που συντρέχουν εξαιρετικές συνθήκες, όπως χρόνια ανεργία, σοβαρά προβλήματα υγείας, ανεπαρκές εισόδημα για την κάλυψη στοιχειωδών αναγκών του οφειλέτη ή άλλοι λόγοι ανάλογης βαρύτητας, το Ειρηνοδικείο μπορεί να προσδιορίσει πολύ χαμηλές ή ακόμα και μηδενικές καταβολές. Στις περιπτώσεις αυτές με τη δικαστική απόφαση μπορεί να ορίζεται νέα δικάσιμος για τον επαναπροσδιορισμό του ύψους των δόσεων.

14) Η κανονική εκτέλεση από τον αιτούντα οφειλέτη των υποχρεώσεών του που επιβλήθηκαν με τη δικαστική απόφαση, δηλαδή η συμμόρφωση προς την υποχρέωση σύμμετρων καταβολών προς τους πιστωτές για χρονικό διάστημα τριών ετών, στο οποίο συνυπολογίζονται και οι καταβολές που έγιναν από την κατάθεση της αίτησης έως την έκδοση της οριστικής απόφασης, συνεπάγεται την απαλλαγή του οφειλέτη από κάθε τυχόν υφιστάμενο υπόλοιπο των οφειλών που εντάχθηκαν στη ρύθμιση. Την απαλλαγή από το υπόλοιπο οφειλών πιστοποιεί το δικαστήριο μετά από αίτηση του οφειλέτη που κοινοποιείται στους πιστωτές.

Σελίδα 236 από 239
Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok Decline